در جوجه کشی، انجام نطفه سنجی از اهمیت بسیار بالایی برخودار میباشد. برای همین توصیه میشود که در روز هفتم الی چهاردهم با گرم کردن اتاق و خاموشی، عمل نوربینی تخم ها را انجام دهید. در حین نطفه سنجی از تخم ها ممکن است وضعیت های مختلفی را مشاهده کنید برخی از تخم ها در حین نطفه سنجی باید حذف شوند. تشخیص تخم های نطفه دار سالم و زنده و سوا کردن آنها از تخم های بدون نطفه، فاسد شده یا تلف شده را در این پست آموزشی  با شما در میان خواهیم گذاشت.

۴ نوع تخم در حین نطفه سنجی باید شناسایی و حذف شوند. این نوع تخم ها شامل تخم های بدون نطفه، گندیده و فاسد شده، تخم های نطفه دار ضعیف و تخم های توله مرگ شده می باشند. در ادامه نحوه شناسایی این نوع تخم ها را توضیح میدهیم.

 

چطور تخم های بدون نطفه را تشخیص دهیم؟

قبل از جوجه کشی، تشخیص نطفه داخل تخم امکان پذیر نیست. با شکستن تخم نطفه دار و بررسی زرده آن میتوان لقاح شکل گرفته را مشاهده کرد اما تشخیص نطفه قبل از جوجه کشی به روش دیگری امکان پذیر نیست. در زمان استفاده از دستگاه جوجه کشی، روز هفتم معمولا برای نطفه سنجی از بیشتر پرنده ها مناسب می باشد

های بدون نطفه در محیط تاریک زیر نور کاملا روشن هستند و چیزی شبیه به رگ یا نقطه سیاه در داخل آنها وجود ندارد. این نوع تخم ها هرگز به جوجه تبدیل نخواهد شد و باید حتما از داخل دستگاه جوجه کشی حذف شوند.

چطور تخم های فاسد و گندیده را در جوجه کشی تشخیص دهیم؟

تخم های کهنه و بدون نطفه در دمای گرم و مرطوب خیلی زود گندیده میشوند. این نوع تخم ها گاز هیدروژن سولفید تولید میکنند و بوی گند این نوع تخم ها همان بوی گاز هیدروژن سولفید است. در داخل تخم گندیده، گاز هیدروژن سولفید با اکسیژن نیز وارد واکنش شده و گاز گوگرد دی اکسید ایجاد میکند. این گازهای سمی و بد بو در داخل تخم مرغ بیشتر به شکل حباب های کوچک تجمع پیدا میکنند.

چطور تخم های فاسد و گندیده را در جوجه کشی تشخیص دهیم؟ - چیکن دیوایسبنابراین اگر تخم گندیده را زیر نور بگیرید داخل آن نقاط کوچک سیاه با فضای خالی دیده میشود. همچنین بوی خیلی بدی از این تخم ها به مشام می رسد. تخم های گندیده از روز ۱۰ ام به بعد ممکن است هر لحظه در اثر فشار گازهای داخل آن بترکند. در صورت ترکیدن تخم گندیده در داخل دستگاه، آلودگی حاصل تمامی تخم های اطراف را حداقل تا شعاع نیم متری آلوده میکند. از طرفی خروج ناگهانی حجم زیادی گاز سمی و خفه کننده برای سایر تخم های نطفه دار نیز کشنده خواهد بود. بنابراین تخم های گندیده در زمان نطفه سنجی باید تشخیص داده شوند و آنها را بیرون آورد.

نحوه تشخیص تخم های نطفه دار ضعیف

برخی از تخم های نطفه دار در همان یکی دو روز اول کمی رشد کرده و سپس فرایند توسعه جنینی متوقف میشود. معمولا تخم های کهنه، تخم هایی که قبلا در معرض دمای گرم قرار گرفته اند این چنین میشوند. اگر این نوع تخم ها را زیر نور بگیرید، یک حلقه یا کمربند دور تخم دیده خواهد شد. در این نوع تخم ها هیچ اثری از تار عنکبوت یا رگ های به هم پیوسته یا جسم کوچک سیاه یا تپش قبل جنین وجود ندارد.

تخم های نطفه دار ضعیف نیز باید از فرایند جوجه کشی حذف شوند این نوع تخم ها نیز هرگز به جوجه تبدیل نمیشوند.

نحوه شناسایی تخم های نطفه دار تلف شده

برخی از تخم های نطفه دار نیز در اواسط جوجه کشی تلف میشوند. دلایل متعددی وجود دارد که باعث توله مرگ شدن تخم در حین جوجه کشی میشود. این نوع تخم ها در مقایسه با تخم های نطفه دار سالم و زنده، فضای خالی بیشتری داشته و جسم سیاه کوچکتری دارند. همچنین هیچ نبض و تپش قلب و یا حرکتی در تخم های توله مرگ شده وجود ندارد. در دستگاه های نطفه سنج پیشرفته با اسکن مادون قرمز و بررسی تپش قلب این نوع تخم های تلف شده را سریعا تشخیص میدهند.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس، تخم هایی که در حین نطفه سنجی باید کنار زده شوند را توضیح دادیم. بیرون آوردن تخم های خراب، تلف شده، بدون نطفه و توله مگ در حین نطفه سنجی چه در دستگاه جوجه کشی صنعتی و چه در مدل های کوچک خانگی ضروری است. در غیر اینصورت راندمان جوجه کشی به شدت پایین خواهد بود و جوجه های کم کیفیتی خواهید داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *